Połączenia części maszyn.
1.Połączenia spoczynkowe.
Prawie wszystkie urządzenia
techniczne składają się z dużej liczby elementów
współdziałających ze sobą. W celu zapewnienia właściwej ich
współpracy elementy te powinny być ze sobą połączone w
odpowiedni sposób.
Połączenia za pomocą nitowania, lutowania
i spawania nie dają się rozłączyć bez uszkodzenia i należą do
grupy połączeń nierozłącznych. Dają się natomiast rozmontowywać
połączenia gwintowe, kształtowe i wciskowe.
W przypadku gdy łączone
elementy powinny być względem siebie unieruchomione, należy
stosować połączenia spoczynkowe. Natomiast połączenia ruchowe są
stosowane wówczas, gdy między elementami łączonymi ma być
zapewniony ruch obrotowy lub postępowy (prowadnice).
2.Połączenia ruchowe.
-Łożyskowe
Łożyska należą do grupy
połączeń ruchowych, zapewniających możliwość poruszania się
elementów względem siebie ruchem obrotowym.
Łożyska ślizgowe
charakteryzują się dużą prostotą konstrukcji, składają się
bowiem jedynie z dwóch elementów: obrotowego czopa oraz panwi.
-Napędowe
Sprzęgło łączy z sobą dwa
wałki, umożliwiająć przeniesienie mocy z jednego na drugi.
Najprostszymi sprzęgłami są sprzęgła sztywne. Są one
często używane do łączenia urządzeń produkcyjnych z maszynami
napędzającymi.
3.Hamulce.
Hamulce służą do zmniejszania
prędkości obrotowej wirujących elementów maszyn i urządzeń przez
wprowadzenie dodatkowego obciążenia. Najczęściej wykorzystuje
się do tego celu siły tarcia.
Ze względu na kształt elementu
ciernego można dokonać podziału hamulców na taśmowe,
szczękowe i tarczowe.
-Taśmowe
Taśma skórzana jest owinięta
dokoła bębna, którego obrót ma być hamowany, i dociskana do
bębna za pomocą dźwigni. Kierunek obrotu jest tak dobrany, że
siły tarcia między bębnem a taśmą „pomagają” w hamowaniu,
zmniejszając wartość siły, jaka musi być przyłożona do dźwigni.
-Szczękowe
W hamulcu szczękowym
taśma jest zastąpiona szczękami w postaci klocków, wykonanych z
materiału odpornego na ścieranie i wysoką temperaturę, która
pojawia się w wyniku istnienia tarcia.
-Tarczowe
Klocki hamulcowe są w tym
przypadku dociskane nie do powierzchni bębna, lecz do płaskiej
tarczy osadzonej na wale hamowanego urządzenia. Hamulce tarczowe
są najskuteczniejsze spośród wymienionych dzięki dobremu
odprowadzeniu ciepła wydzielającego się podczas hamowania.