produkcja piekarska

 

cechy pieczywa

 

Fizyczne i chemiczne cechy pieczywa.

Uwagę konsumenta zwracają przede wszystkim takie cechy jak:
a) Kształt
b) Objętość
c) Barwa
d) Zapach i smak
Pieczywo powinno mieć kształt harmonijny i symetryczny.
Odchylenia od kształtu normalnego zwą się deformacjami.
Wady kształtu pieczywa mogą być spowodowane:
• Niestarannym kształtowaniem kęsów
• Wadliwą fermentacją
• Niewłaściwymi warunkami wypieku
Duża objętość świadczy o tym, że pieczywo jest dobrze spulchnione, czyli porowate.
Pory miękiszu powinny być regularne i tworzyć siatkę.
Objętość ta zależy od stopnia rozrostu tzn. spulchnienia ukształtowanych kęsów ciasta bezpośrednio przed wypiekiem.
Pieczywo powinno się odznaczać przyjemnym zapachem i smakiem swoistym dla danego asortymentu.




Wartość odżywcza pieczywa.

O wartości odżywczej pieczywa decyduje jego skład chemiczny uzależniony od składników ciasta (mleko, cukry, tłuszcze, jaja)
Mąka – najważniejszy składnik ciasta zawiera najwięcej cukrów i białek (zależnie od rodzaju ciasta ilość ta może się zmieniać).


Ostateczny produkt – pieczywo – składa się z następujących składników:
• Cukry – ilość cukru w pieczywie zależy nie tylko od ich zawartości w pieczywie, ale także od tego ile cukru dodano do danego ciasta w toku produkcji.
• Białka – pieczywo pszenne zawiera więcej białek niż pieczywo żytnie; zawartość białek w pieczywie pszennym wynosi przeciętnie od 7% do 9%.
• Tłuszcze – zawartość tłuszczu w pieczywie waha się w granicach 0,7% do 2,5%; w pieczywie z mąki ciemnej występuje więcej tłuszczu niż z mąki jasnej.
Dodatek tłuszczu do ciasta znacznie wzbogaca pieczywo w ten składnik.
• Sole mineralne – ilość soli mineralnych w pieczywie ciemnym jest większa niż w pieczywie jasnym i nie przekracza 2,5%.
• Witaminy – spośród licznych witamin pieczywo zawiera najwięcej witaminy B, zwłaszcza B1,PP,E.
• Woda – ilość wody w chlebie żytnim dochodzi do 50%,natomiast w pieczywie pszennym zwykłym do 45%.


 

Almanach cukierniczo - piekarski
materiały dydaktyczne dla ucznia i nauczyciela
projekt i opracowanie: Szymon Konkol